Het opzetten van een succesvolle donorjourney kan tegenwoordig niet meer zonder data. Niet alleen als het gaat om het terugwinnen van ex-giftgevers, maar ook als het gaat om het werven van nieuwe donateuren begint het bij de data die je als charity al bezit. Het aardige is, dat je als fondsenwerver vaak al beschikt over de belangrijkste aanknopingspunten en slechts nog wat hulp nodig hebt om je eigen goud te kunnen verzilveren. Maar hoe?
Een goed georganiseerd en up-to-date donateurenbestand vormt de ruggengraat van de dialoog met de donateur. Je wilt er zeker van zijn dat je beschikt over een database die voldoet aan het ACCU-principe:
Het verbeteren van je datakwaliteit is een doorlopend proces. Regelmatige updates en schoonmaakacties zijn essentieel voor een optimaal donateurenbestand. Zo kun je eenvoudig winback campagnes starten op bijvoorbeeld donateurs die onlangs zijn verhuisd. Of een loyalty campagne op basis van interesses. In de wetenschap dat gemiddeld 10% van de consumenten in een database is verhuisd, kan een gerichte aanpak op datakwaliteit natuurlijk enorm impact maken op kosten en conversies.
De meest effectieve manier om nieuwe donateuren te werven start volgens onze filosofie ook bij je eigen data. Want om donateurs te werven, dien je wel te begrijpen wat je huidige donateur eigenlijk typeert. Creëer een 360º beeld van je donateurenbestand door onderscheid te maken tussen verschillende segmenten, zoals:
Voeg segmentatiedata toe om een nog beter beeld te krijgen van jouw donateurs. Vanuit dit inzicht kijk je naar welke andere huishoudens lijken op jouw (top)donateurs: look-a-likes. Hierdoor kan je huishoudens selecteren met een grotere trefkans om een nieuwe donateur te worden. Denk na over welke selecties je wilt in- of uitsluiten om je wervingsinspanningen te optimaliseren. En zorg voor een gepersonaliseerde boodschap die aansluit bij de selecties.
Nu je de juiste doelgroepen hebt geïdentificeerd, is het tijd om deze te activeren. Maak hiervoor gebruik van verschillende 1-op-1 kanalen waaronder:
Hierbij sluit het ene kanaal het andere natuurlijk niet uit. Sterker nog, multichannel benadering van (potentiële) nieuwe donateurs resulteert veelal in een conversie uplift tot wel 30%.
Het meten van je wervingsinspanningen is cruciaal voor succes op lange termijn. Zorg ervoor dat je:
Kortom: zorg voor continue optimalisatie van je campagnes op basis van de verzamelde gegevens en blijf zoeken naar manieren om je donateurenbestand uit te breiden en te behouden. Effectief donateuren werven is een doorlopend proces dat begint met een solide database en inzicht in je donateurs. Dit fundament zorgt ervoor dat je wervingsinspanningen kan maximaliseren en de steun voor je organisatie vergroten.